
Livsfarlig skolevei – FAU og politikere kjemper for tiltak i trafikkfarlige veikryss.
Gammel Nok stiller med dyktige trafikkvakter som sikrer barna i farlige veikryss på vei til skolen.
Artikkel fra Røyken og Hurum Avis som omtaler de livsfarlige forholdene på Røykenveien i Heggedal.
(Av Hilde M.Løkken 30. januar 2020)
—
44 biler kjørte på rødt lys i løpet av en time på Røykenveien: – Livsfarlig for skolebarna
– Dette er et veldig farlig kryss, sier Per Rognerud. Jobben hans er å hjelpe Heggedal-barna i trafikken på vei til skolen.
Rognerud står i Gjellumkrysset – krysset Røykenveien/Heggedalsveien. Han bærer refleksvest og løfter jevnlig på et flagg – i takt med at lyset skifter fra rødt til grønt i krysset.
Rognerud er trafikkvakt. Han står her i vintermørket mellom klokka 07.30 og 08.30. Det gjør han for å hjelpe skolebarna trygt over krysset, som inngår i deres skolevei.
– Dette er et veldig farlig kryss, forteller Rognerud.
Redusert fra to til en trafikkvakt i Gjellumkrysset
Han jobber for organisasjonen Gammel Nok, som er engasjert for å sikre skoleveien for de yngste og mest utsatte av de myke trafikantene på Asker-veiene.
I krysset Røykenveien/Østliveien – også i Heggedal – står likeledes en kollega av Rognerud. Og inntil nylig sto det nok en trafikkvakt i Gjellumkrysset – på andre siden av veien. Det er det slutt på.
– Det er ikke nok, mener Rognerud.
Han savner også mer politi i de trafikkfarlige områdene langs Røykenveien, for å bøtelegge de som bryter fartsgrensen eller kjører mot rødt lys.
Og dem er det mange av.
Undersøkelser viser at 10 prosent av bilistene bryter fartsgrensen på Røykenveien gjennom Heggedal – og det samtidig som de ser skolebarn krysse veien.
Også kjøring på rødt lys er utbredt i rushtrafikken.
– En gang telte jeg hele 44 biler som kjørte på rødt lys i løpet av en time mens jeg har sto her i krysset, forteller Rognerud.
Finansieres av FAU
I noen tilfeller er det Asker kommune som betaler for trafikkvakter gjennom Gammel Nok. I Heggedal er det imidlertid FAU ved Heggedal skole som finansierer ordningen.
– Det stemmer at det tidligere sto to vakter i Gjellumkrysset, men den ene var da en foreldrerepresentant som stilte opp gratis, forklarer Hanne Krogh Junge i FAU.
I det siste har det ikke vært mulig å få noen foreldre til å stille som vakt, derfor er det bare én der: Vakten fra Gammel Nok.
– Mens det pågikk arbeider langs Røykenveien i Heggedal, betalte dessuten entreprenøren for en ekstra vakt i Gjellumkrysset, forklarer Krogh Junge.
Jobber hardt for flere vakter
Hun forteller at FAU jobber iherdig for å få på plass flere trafikkvakter, og ikke bare i kryssene Heggedalsveien/Røykenveien og Østliveien/Heggedalsveien.
– Det er mange farlige kryss her. Vi føler det er behov for vakt ved nesten alle krysninger på skoleveien. Blant annet er overgangen i svingen på Heggedalsveien rett ved skolen både farlig og uoversiktlig, påpeker Krogh Junge.
FAU akter å fortsette alt de kan for å få foreldre til å hjelpe til.
Hanne Krogh Junge ved i FAU ved Heggedal skole:
– «Vi vil også ha på plass flere trafikkvakter gjennom Gammel Nok»
ENIGE: Kirsti Kierulf (H) og trafikkvakt Per Rognerud er enige om at noe må gjøres for å bedre trafikksikkerheten for skolebarna i Heggedal. Foto: Hilde M. Løkken
– Viktig med 40-grense
Kirsti Kierulf (H) sitter i hovedutvalget for samfunnstjenester i Asker. Hun har engasjert seg i trafikksituasjonen langs Røykenveien, som hun beskriver som prekær.
– Et av de viktigste tiltakene på kort sikt er å få senket fartsgrensen fra 50 til 40 kilometer i timen på fylkesveiene rundt skolene. Høyre ønsker å få gjennom et vedtak om at alle skolesoner i kommunen skal ned til 40 kilometer i timen, sier Kierulf.
Hun peker også på kortsiktige tiltak som mer politi til stede i den perioden skolebarna går til skolen, gang- og sykkelvei overalt, etablering av miljøgater, utbredt bruk av båt som offentlig kommunikasjonsmiddel og mer penger til Gammel nok.
– Kommunen gikk nylig ned fra to til en person til å passe på i Gjellumkrysset. Dette skal jeg ta opp i hovedutvalget for samfunnstjenester, slik at det igjen kan bli to personer i det svært trafikkerte krysset, lover Kierulf.
For dyrt med trafikkfrie overganger
Hun påpeker at Høyre i Asker har forsøkt å få til trafikkfrie overganger på fylkesveien i tre kryss: kryssene Østliveien/Røykenveien i Heggedal samt krysset Bleikerveien/Røykenveien ved Asker sentrum.
– Statens vegvesen sier det blir for dyrt, og at Røykenveien i så fall ikke vil bli prioritert. Derfor har vi gitt oss på det og går heller for gang- og sykkelvei, sier Kierulf.Av andre kortsiktige tiltak for å bedre trafikksikkerheten langs Røykenveien, peker Kierulf på å stoppe mellomlagring av industriavfall som er planlagt lagt til Yggeset Næringspark i Heggedal.
Som RHA skrev om i fjor høst skal 18.000 tonn industriavfall etter planen mellomlagres på Yggeset fra våren 2021. Franzefoss Gjenvinning (FG) skal frakte avfallet langs Røykenveien, noe som vil gi økt tungtransport her.
– Derfor vil vi presse på for å få Franzefoss til å se på andre alternativer. Denne økte tungtransporten langs veiene i Asker gir en stor samfunnskostnad for kommunen, sier Kierulf som mener det ikke burde vært tungtransport i området i det hele tatt i det tidsrommet skolebarna går til skolen.
Andre saker
Kontakt oss
Ta gjerne kontakt med oss.
Ring oss med nummeret:
66 90 62 00
Eller så kan du sende oss en henvendelse
ved hjelp av kontaktskjemaet til høyre.